تو و من

موضوعات مختلف

تو و من

موضوعات مختلف

کرمهای بمب افکن

مهر: محققان دانشگاه کالیفرنیا هنگام مطالعه بر روی جانداران اعماق دریاها موفق به کشف گونه هایی از کرمها شده اند که درخشان بوده و به منظور مقابله با تهدیدها مهاجمان خود را بمباران می کنند.

 محققان این گونه از کرمهای درخشان ساکن را دراعماق اقیانوسها کشف کرده و مشاهده کردند این جانداران در برابر شکارچیان رفتار بسیار عجیبی از خود به نمایش می گذارند.

این جانداران در هنگام احساس خطر مهاجم را با استفاده از قطعاتی درخشان از بدن خود بمباران می کنند. محققان دانشگاه کالیفرنیا این جاندار را به صورت کاملا تصادفی و در حالی پیدا کرده اند که مشغول اکتشاف در اعماق اقیانوسها بوده اند. به گفته دانشمندان این جانداران از خصوصیات شگفت انگیز متعددی برخوردار بوده و در عمق سه هزار و 700 متری از عمق اقیانوس کشف شده اند.

گونه های مختلف این کرمها درخششهای رنگی متفاوتی را از خود ایجاد می کنند و برخی از آنها برای نجات خود از مهلکه بمبهای درخشانی را برای گیج کردن مهاجم پرتاب می کردند تا فرصت مناسب برای فرار را به دست آورند. کرمهای درخشان در عین حال شناگران قدرتمندی بوده و از پرزهای طولانی موجود بر روی بدنشان به عنوان پدالهایی برای سرعت بخشیدن به شنا استفاده می کنند.

دانشمندان به دلیل پرتاب بمبهای درخشان نام Swima Bombiviridis را برای این کرمها انتخاب کرده اند، کرمهای درخشان معمولا دارای هشت بمب هستند که یک یا دو بمب را به صورت همزمان پرتاب می کنند.

به دلیل کوچک بودن بمبها و نور شدیدی که توسط زیردریایی برای اکتشاف مورد استفاده قرار می گیرد امکان تصویربرداری از پدیده بمباران کرمها به وجود نیامده و به همین دلیل دانشمندان برای انجام مطالعات بیشتر کرمهای بمب افکن را به سطح آب انتقال داده اند.

لکسوس RX

لکسوس زیر شاخه سازنده خودروهای فاخر و لوکس تویوتا با ارائه مدل جدید کلاس RX خود توانسته نظرها را به سوی خود جلب کند .

به گزارش خبرخودرو، بعد از معرفی نسل جدید RX حالا خبر می رسد که این اتومبیل در زمینه ایمنی توانسته بالاترین درجات استاندارد آمریکا را از سوی انستیتوی ایمنی راهها و بیمه دریافت کند.

طبق آزمایش های انجام گرفته در زمینه تست تصادف از روبرو و پهلو این خودرو بالاترین درجات را به دست آورده و یک بار دیگر همه را به تکنولوژی پیشرفته و کیفیت بالای لکسوس فرا می خواند.

در زمینه ایمنی در رانندگی ، امکانات و سیستم های کمکی جالبی از جمله کنترل پایداری به صورت استاندارد روی این خودرو نصب شده و جزئیات مهمی نیز در داخل اطاق برای سرنشینان در نظر گرفته شده است .

به طور مثال میزان آسیب های وارده به قفسه سینه سرنشینان در صورت تصادف کمتر از همتایان این خودرو است.

ولادت مهدی موعود مبارک باد

تولیدالکتریسیته از شبنم

مجید جویا: دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند به فتوسنتز مصنوعی دست یابند، ولی گروهی از مهندسان برق در ایالات متحده فکر می‌کنند که می‌توان از برگ‌های مصنوعی برای تولید برق به شیوه‌ای متفاوت استفاده کرد: به روش تعریق.

به گزارش نیوساینتیست، برگ‌های طبیعی به طور پیوسته آب خود را، از طریق تبخیر و در جریان فرایندی که فراتراوش نامیده می‌شود از دست می‌دهند. این فرایند آب را از ریشه‌های درخت و از طریق آوندها به بالاترین برگ‌های درختان می‌رساند. برگ‌های جدید مصنوعی نیز از طریق تبخیر آب خود را از دست می‌دهند تا این پمپاژ آب را به طریق مکانیکی شبیه‌سازی کنند، و از این فرایند برای تولید الکتریسیته استفاده کنند.

مایکل ماهاربیز از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، و همکارانش از دانشگاه‌های میشیگان و ام.آی.تی، برگ‌های خود را از روی هم قرار دادن لایه‌های شیشه‌ای ساختند که درمیان آنها شبکه‌ای از لوله‌های مویین حامل آب قرار داده شده بود، دقیقا مانند آوندهای روی یک برگ طبیعی.

آوندهای کوچک‌تر تا لبه لایه‌های شیشه ادامه می‌یابند و انتهای آنها باز است تا قطرات آب از آنجا خارج شوند و تبخیر شوند، به این ترتیب در آوند میانی برگ؛ که دیگر آوندها از آن منشعب شده‌اند؛ آب با سرعت تقریبی 1.5 سانتیمتر بر ثانیه حرکت می‌کند.

پژوهشگران صفحات فلزی را به دیوارهای آوند اصلی افزودند و آنها را به یک مدار متصل کردند. صفحات باردار شده و آب درون آوندها، ساندویچی از دو لایه رسانا را به وجود می‌آورند که با یک لایه عایق از هم جدا می‌شوند و به این ترتیب، در عمل یک خازن ساخته می‌شود.

با قطع متناوب جریان آب به درون آوند، این برگ به یک منبع تولید برق تبدیل می‌شود. این کار هم با وارد کردن متناوب حباب‌های هوا به داخل آوند انجام می‌شود. با توجه به خصوصیات الکتریکی متفاوت هوا و آب، هر بار که یک حباب از میان صفحات عبور می‌کند، ظرفیت این دستگاه تغییر می‌کند و به این ترتیب یک جریان الکتریکی کوچک به وجود می‌آید. این جریان از یک مدار خارجی می‌گذرد که به نوبه خود برای اعمال ولتاژ به یک خازن ذخیره انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ربایش انرژی
ماهاربیز می‌گوید: «ما از انرژی مکانیکی جریان سیالات برای تغییر ظرفیت و افزودن انرژی ذخیره شده در خازن استفاده می‌کنیم. هر حباب، به افزایش ولتاژ خروجی به میزان 2 تا 5 میکروولت منجر می‌شود. چگالی توان این دستگاه به میزان تقریبا 2 میکرووات بر سانتی‌متر مکعب است و من فکر می‌کنم که ما می‌توانیم به سادگی، (با انجام بهینه سازی) به توانی برابر صدها میکرووات بر سانتی‌متر مربع برسیم».

ولی این هم، کسری از چگالی توان سیستم‌های قدرت دیگر مانند پیل‌های سوختی و یا باطری‌ها است، ولی به گفته ماهاربیز نمای در خور تقدیری از یک سیستم جاذب انرژی است.

این ابزار را می‌توان در مقیاس بزرگ‌تر ساخت تا بتوان درختانی مصنوعی ساخت که انرژی الکتریکی را به طور کامل در جاهایی که تغییرات دوره‌ای در میزان رطوبت هوا وجود دارد، از طریق تبخیر تامین کنند. به عقیقده ماهاربیز، هر چند که خروجی توان نسبتا کم آنها قابل رقابت با فناوری‌های خورشیدی نیست، این سیستم می‌تواند به عنوان یک فناوری تکمیلی عمل کند؛ (نور خورشیدی که انرژی الکتریکی خورشیدی را تامین می‌کند، می‌تواند با تسریع در فرایند تبخیر، انرژی الکتریکی تولید شده از سیستم اصلی خورشیدی را نیز تقویت کند).

ادامه مطلب ...

معرفی دو سایت کتابخانه الکترونیکی

http://www.98ia.com/


http://www.aryabooks.com/

باشگاه انقلاب

 سایت رسمی  باشگاه انقلاب

عجب باشگاه توپیه!

مخصوصا جاده سلامتیش!

سرعت در حد عالی هست  یحیی جان!!!! 

 

عالیه!

 

 

سایت برای یاد گیری زبان فرانسه

معرفی دو سایت برای یاد گیری زبان فرانسه


http://www.livemocha.com


http://www.bonjourdefrance.com