تو و من

موضوعات مختلف

تو و من

موضوعات مختلف

استاد بزرگ گروه طراحی موتور ملی ایران درگذشت

 

 

پروفسور وهاب پیروزپناه استاد برجسته دانشگاه تبریز و همیار و حامی علمی و اخلاقی گروه طراحی موتور ملی ایران پس از یکسال تحمل درد و رنج بیماری سرطان روز چهارشنبه 25 اردیبهشت ماه 87 دار فانی را وداع گفت.

دکتر سید وهاب پیروزپناه در سال 1323 در تبریز بدنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات مقدماتی و اخذ مدرک کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه تبریز راهی انگلستان شد و مدارج کارشناسی ارشد و دکتری خود را از دانشگاه ولز انگلستان اخذ نمود. وی پس از بازگشت به ایران به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز به مدت  سی سال به تدریس و تحقیق پرداخت.

انجام دهها طرح تحقیقاتی، علمی و صنعتی در کشور و جهان ،تألیف و ترجمه بیش از پنج کتاب در زمینه موتور و نیز نگارش بیش از صد مقاله داخلی و خارجی از جمله خدمات علمی ایشان است. دکتر پیروزپناه که از پیشگامان ترویج علم موتور در ایران است در سالهای 79 و 82 به عنوان استاد و پژوهشگر نمونه در کشور معرفی شد. ساخت موتور دوگانه سوز دیزل گاز با استفاده از سوخت آتشزا برای اولین بار در ایران همچنین ساخت موتور دیزل گاز لیستر 1-8 با استفاده از گازهای خروجی از اگزوز برای اولین بار در جهان از جمله افتخارات این استاد فرزانه بوده است.

انتخاب کتاب موتورهای احتراق داخلی ایشان در سال 1371 به عنوان کتاب برگزیده سال ، سردبیری مجله تخصصی تحقیقات موتور، مجله دانشکده فنی دانشگاه تبریز، عضو هیأت تحریریه مجلات مهندسان خودرو ایران، مهندسی دانشگاه مشهد، مجله بین المللی جمهوری اسلامی ایران،مجله علمی امیرکبیر و نیز مشارکت در تاسیس انجمنهای علمی مهندسان مکانیک ایران، انجمن احتراق، انجمن علمی موتور ایران بخشی از تلاش ایشان در راه اعتلای علم و دانش بوده است. این استاد فرهیخته که سه دوره دبیری علمی همایش بین المللی موتورهای درونسوز را عهده دار بود کتاب موتورهای گازسوز را در دست تألیف داشت.

سهم عمده ای از اعتبار و منزلتی که صنعت موتورسازی ایران در میان متخصصان و اندیشمندان صنعت و دانشگاه کسب کسب کرده، مرهون تلاش و همت علمی او بوده و نام دکتر پیروزپناه در زمره پیشگامان ترویج علم موتور در ایران در دفتر تاریخ علم این سرزمین درج خواهد شد.

پیکر زنده یاد دکتر سید وهاب پیروزپناه  روز جمعه 27 اردیبهشت در تبریز از دانشگاه تبریز تشییع شد.

وبلاگ تو و من نیز به نوبه خود درگذشت این استاد و پژوهشگر فقید را به خانواده و شاگردان آن مرحوم و تلاشگران عرصه‌های دانش و صنعت موتور ایران تسلیت می‌گوید.

...روحش شاد و قرین رحمت الهی باد...

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد