تو و من

موضوعات مختلف

تو و من

موضوعات مختلف

آشنایی با موزه های جهان

 

بیشتر مسافرانی که به رم، لندن، قاهره و پاریس سفر می‌کنند از موزه‌های مشهور این سه شهر بازدید می‌کنند.
موزه واتیکان، بریتیش میوزیوم، متحف مصری قاهره و لوور هرکدام سالانه بیشتر از 5 میلیون بازدید کننده دارند. ورودی هرکدام از این موزه‌ها بین 10 تا 15 یورو است.

1- موزه‌ واتیکان (رم ـ ایتالیا) The Vatican Museum

رم و قاهره جزو معدود شهرهای جهان هستند که از سه هزار سال قبل تا کنون همواره مرکزیت و اهمیت خود را حفظ نموده اند بنا براین در این دو شهر آثاری از دوره های مختلف تمدن می توان یافت. در حالیکه در تمدن ایرانی مرکز و پایتخت ها همواره در حال جابجایی بوده اند روزگاری استخر و پارس، زمانی شوش و در دوره ای شهرهایی دیگر رونق داشته و سپس بکلی از رونق افتاده و حتی قرنها خالی از سکنه شده اند.

موزه‌ واتیکان ساختمانی در داخل کشور واتیکان است که شامل چند مجموعه موزه‌ است و از بخش های متنوعی تشکیل شده و آثاری را از تمدنهای مختلف در بر دارد بخش اصلی آن از هنر عمومی و تندیس‌ها و پیکره‌های بسیاری تشکیل شده و آثار هنری بسیاری از کلیسای کاتولیک روم را به نمایش گذاشته است. پاپ جولیوس دوم این موزه‌ها را در قرن شانزدهم تأسیس کرد. سالانه از این موزه بیشتر از 5 میلیون نفر بازدید می کنند ورودی برای هر نفر 14 یورو است بخش اصلی درآمد واتیکان از این موزه تامین می شود.

موزه‌ واتیکان معروف به Musei Vaticani اکتبر 2006 پانصدمین سالگرد تأسیس خود را با گشایش دائمی حفاری قبرستان واتیکان جشن گرفت. امروزه مجموعه موزه واتیکان ترکیبی از موزه‌ها و گالری‌های مختلف پاپی هستند که تحت حمایت پاپ کلمنت چهاردهم (1769-1774) و پاپ پیوس ششم (1775-1799) آغاز به کار کردند.

قسمت موزه پروفین لاتران دربرگیرنده تندیس‌های باستانی (به ویژه تابوت‌های سنگی مرمر یک دست) و سنگ نوشته‌هایی از دوران مسیحیت باستانی است. در سال 1910 و دوران پاپی سنت پیوس دهم (1903-1914) گالری سنگ‌شناسی عبری در داخل موزه پیوکریسشن شکل گرفت که دربرگیرنده 137 سنگ نوشته عبری از گورستان‌های باستانی در رم است و بعدها توسط پاپ ژان بیست و سوم (1958-1963) از قصر لاتران به ساختمان داخلی واتیکان منتقل و در سال 1970 افتتاح شد. این موزه همچنین دربرگیرنده مجموعه مختلفی از پرده‌های منقوش و قالیچه‌نماهایی از قرن پانزدهم و هفدهم و همچنین مجموعه‌ای از نقشه‌ها و نقاشی‌های مختلف ایتالیا است.

بخش تاریخی موزه واتیکان نیز در سال 1973 پایه‌گذاری شد که دربرگیرنده مجموعه‌ای از پرتره‌های پاپی و اشیاء سپاه نظامی پاپی و همچنین اشیایی برای مراسم و تشریفات خاص است که دیگر استفاده نمی‌شود. موزه اتومبیل و کالسکه نیز بخشی از موزه تاریخی واتیکان است.

شهر واتیکان با دو کیلومتر طول و هزار نفر شهروند- کوچکترین کشور مستقل جهان- در سال ۱۹۲۹ طبق عهدنامه لاترن (Lateran Treat) تأسیس شد. کشور و یا به عبارت بهتر" شهرک واتیکان" تقریبا در مرکز شهر رم واقع شده است. این شهر مانند ارگ و یا قلعه توسط دیوارهای مربوط به قرون وسطایی احاطه شده است و ۶ دروازه دارد.

کشیش ها و پدران روحانی برای چندین قرن مانع هر گونه بروز خلاقیت و هنر بودند آن دوره سیاه تاریخی بنام قرون وسطی یادآور حوادثی مانند دادگاههای تفتیش عقاید، سوزاندن و کشتن بود محاکمه گالیله و سوزاندن جرنوبرنادو نمونه هایی از این رویدادهای سیاه است که بار سنگین آن را برای همیشه واتیکان بردوش دارد اما با ظهور دوره نوگرایی، هنر در همه زمینه بویؤه در نقاشی و ترسیم ، شکوفایی یافت تعدادی ازمعروفترین هنرمندان و معماران دوره رنسانس ایتالیا برای ساختن بناهای واتیکان توسط پاپ به کار گماشته شده بودند.

مهمترین و حیرت انگیزترین عمارت، تالار اجتماعات کلیسای سنت پیترز است. این عمارت به عنوان مرکز جهانی عبادت کاتولیک های رم بین قرنهای ۱۵ و ۱۷ توسط معماران بزرگی مانند بارمانت، میکل آنژ و جیان لورنزو برنینی طراحی شده است. شهر واتیکان به خودی خود از تاریخ فرهنگی قابل‌توجهی برخوردار است. ساختمان‌هایی چون سینت‌پیتر باسیلیکا و کلیسای سیستین از زیباترین آثار هنری جهان است و آثار ارزشمندی از هنرمندان بزرگ تاریخ رنسانس چون میکل آنژ و بوتیچلی را در خود جای داده است.

کتابخانه واتیکان و بخش های متنوع موزه آن حاوی اطلاعات تاریخی است که به لحاظ علمی و فرهنگی بسیار ارزشمند است. در سال 1984 سازمان جهانی یونسکو، تمام شهر واتیکان را در فهرست مناطق تاریخی خود ثبت کرد و تنها نمونه‌ای است که در آن کل یک کشور به‌عنوان اثری تاریخی ثبت می‌شود. در موزه واتیکان نیز آثاری از تمدن پارسی وجود دارد. کتیبه ای در مورد فتح مصرتوسط کمبوجیه (525 قبل از میلاد) که به خط هیروگلیف بر روی مجسمه بدون سر متعلق به پسر کاهن بزرگ معبد " سایس " میباشد و در آن چنین حک شده است:

"هنگامیکه کمبوجیه شاه بزرگ و شاه تمام کشورها به مصر آمد, با او مردان بسیاری از کشورهای مختلف بودند. او در این کشور به تمامی مصر به پادشاهی یافت .( مصر علیا و مصر سفلی ) ... سپس پادشاه به معبد سایس رفت و در برابر الهه نیت به خاک افتاد ... او مرا پزشک بزرگ نامید و من به دستور پادشاه, زمین های خوب به کاهنان دادم ,کودکان را غذا دادم ,کارهای سودمند برای تنگدستان و یتیمان انجام دادم و ... .

در این موزه همچنین سه کره جهان مربوط به سالهای 1560 تا 1800 وجود دارد که اگرچه در آنها همچون سایر نقشه های قرون 16 و هفده ، قاره آمریکا و اقیانوسیه وجود ندارند اما در هر سه کره نقشه ایران با نام پارس و معادل لاتین خلیج فارس( سینوس پرسی) وجود دارد یک نقشه نیزبرروی چرم به سبک نقشه های باستانی بطلمیوسی وجود دارد که در آن نیز معادل خلیج فارس (سینوس پرسی) وجود دارد یک نقشه بر روی چرم وجود دارد که کار هنرمند لئوناردو داوینچی است نام ایران را با نام امپراتوری پارس دارد. بجای نام دریای احمر نام" خلیج عربی" با جوهر بسیار کم رنگی نوشته شده ولی در محل خلیج فارس نوشته ای قابل دیدن نیست و اگر نامی هم نوشته شده در حال حاضر بکلی ناخوانا شده است. اصولا نقشه های فعلی موجود در جهان قدمتی بیشتر از 500 سال ندارند حتی آنهایی که بر اساس نقشه های بطلمیوس و نقشه نگاران باستان ترسیم شده اند مربوط به همین 5 قرن اخیر هستند و اصل هیچیک ازنقشه های منسوب به علمای یونان و رم در اختیار نیست.

امروزه شما قادر هستید حتی کوچه و خانه خود را بر روی نقشه جهان(گوگل ارث) پیدا کنید اما اصولا نقشه ها تا قرن هفدهم کشورها و حتی قاره های مفقوده دارند و حتی درنظرجغرافی نویسان مسلمان نیز جهان همچون سینی است که انتهای آن سلسله جبال قاف قرار دارد و در پای این رشته کوه، دریای محیط گسترده است و عالم نیز فرا تر از 7 دریا و 7 خشکی و 7 آسمان نیست.

هر چند بعضی از آن نقشه ها از نظر هنری بسیار ارزشمند است اما تا چند سال قبل اینگونه نقشه های جغرافیایی در کتابخانه ها نگهداری می شدند. به تازگی تعدادی از موزه ها به اهمیت موضوع پی برده و نسبت به نمایش نقشه ها نیز اقدام کرده اند. اولین موزه اختصاصی نقشه های جغرافیایی " موزه والترز" در بالتیمور( شیکاکو) است که دیماه امسال با برگزاری جشنواره نقشه و با نمایش 20 هزار نقشه افتتاح گردید. در این موزه 800 نقشه اصلی وجود دارد. این جشنواره نقشه با کمک "باری ماکلین" بزرگترین دارنده نقشه در جهان( 20 هزار نقشه) و با همکاری بخش تاریخ کارتوگرافی دانشگاه ویسکونسین و موسسه هنر شیکاغو برگزار و تا سه ماه آینده نمایش عمومی ادامه دارد.

تاریخ واتیکان

در سال ۱۸۷۰ میلادی با ورود سپاهیان «گاریبالدی» به رم ، حکومت متحد ایتالیا پاپ را برای واگذاری ابنیه، املاک و دارایی های مربوط به کلیسا شدیداً تحت فشار گذاشت و او در اعتراض خود را در محوطه واتیکان محبوس کرد. این وضعیت تا ۱۱ فوریه ۱۹۲۹ میلادی که قرارداد «لاتران» میان «بنیو موسولینی» رئیس دولت وقت ایتالیا و پاپ «پی یازدهم» امضا شد، ادامه یافت. در چارچوب این قرارداد بود که واتیکان به عنوان دولتی مستقل و حاکم بر خود اعلام موجودیت کرد و پاپ نیز متقابلاً دولت ایتالیا را به رسمیت شناخت و پاپ رسما از دخالت در امور حکومت منع شد.

درحال حاضر واتیکان با حدود ۱۷۰ کشور جهان دارای روابط دیپلماتیک است و حدود ۱۳۰ کشور جهان نیز دارای سفیر نزد دولت واتیکان هستند. واتیکان همچنین در اکثر سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل دارای نماینده رسمی به عنوان ناظر و در برخی نیز دارای حق رأی است.

پاپ رهبر واتیکان است و واتیکان به‌عنوان مرکز حکومت مذهبی کلیسای کاتولیک محسوب می‌شود. یک نفر نیز به عنوان فرماندار وظیفه‌ای شبیه یک شهردار و یا مدیر اجرایی را برعهده دارد.

تقریباً کل جمعیت 932 نفری واتیکان از جامعه روحانیت هستند و درون محوطه محصور شده آن زندگی می‌کنند. تمام ساکنان این شهر شامل رجال و مقامات عالی‌رتبه، کشیش‌ها، راهبه‌ها و گارد امنیتی سوییسی، کاتولیگ هستند. در واقع شهر مرکز روحانیت و مذهب رم محسوب می‌شود. علاوه بر آن حدود 3 هزار کارگر در شهر فعالیت دارند که خارج از حصار آن زندگی می‌کنند.

موزه بریتانیا The British Museum

موزه بریتانیا که مجموعه ای از کمیاب ترین گنجینه های تاریخ بشر در آن جای دارد به تنهایی بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده است. این موزه در سال 1753 با نمایش مجموعه اشیاء باستانی آقای سلوان تاسیس شد و تا کنون همواره در حال توسعه و افزایش جذابیتهای آن بوده است. امروزه موزه بریتیش بزرگترین موزه جهان است که فضای نمایشی آن مساحتی در حدود 75 هزار متر مربع و یکصد گالری جمعا به طول 2.3 کیلومتر را در برمی گیرد. شایان ذکر است که مجسمه های عظیم مرمرین الجین (Elgin Marbles) که از روی دیوارهای معبد پارتنون در یونان به بریتانیا آورده شده و بازگرداندن آن مدت دویست سال است که موضوع بحث و جدل دولتهای بریتانیا و یونان است، در این موزه نگهداری و به معرض تماشا گذاشته می شود.

همچنین قطعاتی متعلق به برخی از عجایب هفتگانه دوران باستان: اسب مرمرینی از مقبره ماسول و بخشی از یکی از ستونهای معبد آرتمیس در یونان باستان و نمونه های اعجاب برانگیز دیگری از ساخته های دست بشر بویژه از تمدن مصر در این موزه قراردارد.

اقلامی چون حمام سنگی به دست آمده از شهر باستانی"عور"، پایتخت سومر و به گفته ای نخستین شهر بزرگ تاریخ، بقایای انسان "لیندو" (Lindow Man) که حدود ۲۳۰۰ سال پس از قربانی شدن در مراسمی مذهبی، از درون مرداب بیرون کشیده شد و همچنین کتیبه رشید (Rosseta Stone) که مبنای ترجمه خط تصویری مصریان قرار گرفت. این موزه 13 میلیون قطعه اشیاء باستانی را از همه تمدنهای مهم جهان بویژه تمدن یونان،مصر،بین النهرین، پارس، هندوچین را دربردارد. مجسمه شیرهای بالدار عظیم که متعلق به تمدن دجله و فرات است و مجسمه های فرعونی متعلق به تمدن رود نیل و ستونهایی از تخت جمشید و دهها قطعه اثر از دوران باستان و دوران اسلامی ایران از جمله آثار این موزه است.
در سالهای 1800 تا 1850صدها اثر بی نظیر از ساحل رود نیل جمع آوری و با کشتی به موزه لندن منتقل شده است. شاید بسیاری از مردم جهان از ویژگی منحصر به فرد تمدن مصر بی اطلاع باشند و آن اینکه در سرزمین پهناور مصر، باران نمی بارد و یا بندرت آنهم در سواحل مدیترانه ای باران می آید بنا براین تمدن مصر ناگزیر تنها در حاشیه و امتداد رود نیل شکل گرفته است و این موضوع باعث دسترسی آسان بیگانگان به تمدن مصری بوده است.

گالری شماره 4 موزه بریتیش به آثار تمدن مصر اختصاص دارد که در آن 110 هزار شی از تمدن فرعونی به نمایش گذاشته شده است. گالری شماره 18 مربوط به تمدن یونان – رم یکصد هزار قطعه را در برمی گیرد. گالری شماره 7 اشیا تمدن بین النهرین 290 هزار قطعه را دربرمی گیرد که مربوط به تمدن آشوری – بابلیون سومری و پارسی است. لوحه حقوق بشر کوروش ( Cyrus Cylinder ) در این گالری نگهداری می شود. بخش تمدن جمشیدیان(The Achaemenid) گالری تمدن پرشیا – و عربیا 13 هزار قطعه و تمدن اسلامی 40 هزار قطعه اشیا ء را در بر دارد.

موزه مصر – قاهره the Egyptian Museum

این موزه بیشتر به عرصه 150 هزار اثر مربوط به تمدن رود نیل اختصاص دارد که 136 هزار قطعه آن به تمدن فراعنه مربوط می شود.این موزه در سال 1858 تاسیس شده و در سال 1906 به ساختمان دو طبقه فعلی منتقل شده است. اما دولت مصر قصد دارد ساختمان عظیمی را با استفاده از کمک های بین المللی برای این موزه بنا کند. مصر سال 2002 موفق شد ساختمان کتابخانه عظیم اسکندریه را که تما ما با جذب کمک ها و مساعدتهای خارجی بنا شده بود را افتتاح نماید. تمدن مصر تنها تمدن قدیمی است که آثار آن دست نخورده به بشر امروزه رسیده است علت این امر به دو عامل برمی گردد. یکی اینکه مردگان مصری تمامی اشیاء قابل حمل وابزارهای خود را به ارث می بردند وآنها را همراه مردگان دفن می کردند حتی بگونه ای آنها را دفن می کردند که هرگزدزدان به آن دست پیدا نکنند.

وم اینکه در مصرباران بندرت می بارد و آثار تمدنی تخریب نمی شود ازتفاوت شدید سرما و گرمای (که عوامل مهم تخریب بناها هستند) همانند آنچه در فلات ایران وجود دارد نیز خبری نیست. بطور مثال قبر فرعون توتآن خامون وقتی کشف شد 3500 شی و وسائل زندگی وی بدون کوچکترین آسیب دیدگی بگونه ای که گویی تنها چند ماه از دفن آنها گذشته است یافت شدند. ماسک یا اسکلت طلایی این فرعون که روی جنازه اش کشیده شده بود گرانترین اثری است که تا کنون در جهان کشف شده است. آن هنگامیکه حکام کشورهای اسلامی هیچ ارزشی برای آثار باستانی قائل نبودند اروپائیان با دقت و حوصله این آثار را به همراه خود بردند.

در سال 1855 فردی بنام ماکسملیان النمسوی از عباس پاشاحاکم مصردرخواست نمود که به او تعدادی از این آثار را بدهد و عباس پاشا(پادشاه) تمامی اشیاء باستانی موجود را به وی بخشید. کم کم پای دیگرعتیقه فروشان اروپایی به مصر باز شد و هزاران قطعه بی نظیر از مصر به فرانسه و لندن منتقل گردید. موزه قاهره دربرگیرنده بزرگترین مجموعه افراد مومیایی شده است. اسکلت مومیایی 27 فرعون بخشی از مومیایی هایی است که در این موزه نگهداری می شود. در طبقه همکف این موزه کتابخانه ای ویژه کتابهای مصر شناسی وجود دارد حدود 4 هزارجلد کتاب که مصر شناسان سراسر جهان تا کنون نوشته اند در اینجا نگهداری می شود.

در موزه قاهره چند اثر پارسی نیز وجود دارد.

در کاخ های تخت جمشید و شوش نیز نشانه هنر حجاران مصری را به آسانی ردیابی می توان کرد در ساختمان قصر(کی سر) تخت جمشید و شوش نشانه هنر آنها را در این دو پایتخت هخامنشیان به وضوح می توان ردیابی کرد. پیکره سنگی داریوش که اکنون در موزه ملی ایران است در مصر توسط حجاران هنرمند مصری ساخته شده و به شوش حمل شده و در دروازه شهر نصب گردیده بود.

اخیراً نیز یک قلاب مفرغی همراه با کتیبه ای به نام «خشایارشا» در مصر کشف شد که بنابر نوشته روی این شیء، آن را جهت نگهداری جایگاه مجسمه یا بخشی از مبلمان مقدسی که شاه هخامنشی به یک معبد مصری هدیه کرده بود، به کار می بردند.
در معبد «کارناک» نیز چند قطعه سنگ مربوط به هخامنشیان( جمشیدیان) شناخته شده که نشانه احترام و تقدیس شاه هخامنشی به معابد مصری است.

مجموعه کتیبه های هیروگلیف یافت شده در وادی «حمامات» منسوب به «اتی ی وهی» ـ Ethiavahi که در زمان سلطنت داریوش اول ـ خشایارشا ـ و اردشیر اول، در سالهای ۴۷۶ ـ ۴۷۳ پ. م نوشته شده، اسناد معتبری از تعامل و تفاهم ایران و مصر است. در این اسناد «خشایارشا» همچون «ارباب دو کشور» مورد خطاب واقع شده است [شاه دو کشور، پسر رع (خدای مصری) صاحب دیهیم ها که جاودان زنده بماناد]. این همان عبارتی است که بر روی چند گلدان سنگی یافت شده در پرسپولیس و شوش نیز آمده است.

در اواخر سده ششم پ. م داریوش دستور حفر ترعه میان نیل و دریای سرخ را می دهد و به یادبود این کار عظیم و مهم یک لوحه سنگی به چهار خط و زبان (میخی فارسی باستان ـ عیلامی ـ بابلی و مصری) در نزدیکی ترعه به یادگار می گذارد.

این لوحه در سال۱۸۶۶ میلادی ضمن حفر کانال سوئز( سوس)کنونی در محلی به نام «شلوف الترابه» در ۳۳ کیلومتری کانال و با فاصله کمی از ترعه سوئز کشف شد.

روی این لوحه سنگی نقش دو نفر حجاری شده و در وسط نام داریوش حک شده است. در طرف راست لوحه دو کتیبه همچون اکثر کتیبه های هخامنشی به سه زبان و خط فارسی باستان ۶ سطر ـ عیلامی ۴ سطر ـ بابلی سه سطر نقش گردیده است. کتیبه دوم حاوی اطلاعاتی در مورد حفر کانال با متن فارسی باستان در ۱۲ سطر و زیر آن عیلامی که تنها ۷ سطر آن بیشتر باقی نمانده و بقیه با متن بابلی که شاید زیر خط عیلامی بوده، از بین رفته است. طرف دیگر لوح کتیبه مفصل تری به خط و زبان مصری (هیروگلیف) . ترجمه مطالب مندرج در لوحه به شرح زیر است:

[بند اول: خدای بزرگ است اهورا مزدا که این سرزمین را آفرید ،که آسمان را آفرید، که انسان را آفرید، که شادمانی را به بشر داد. داریوش را به شاهی برگزید.داریوش را شاه سرزمینی کرد که پهناور است و اسبان و مردان خوب دارد.

بند دوم:منم داریوش شاه، شاه شاهان، شاه کشورهایی که از تمام نژادها مسکون است. شاه این سرزمین پهناور تا آن دوردست ها، پسر ویشتاسپ هخامنشی ( جمشیدی).
بند سوم:من پارسی هستم. به همراهی پارسیان مصر را فتح کردم. فرمان دادم این آبراهه را حفر کنند. از «پی رو» نیل که از مصر جاری است تا دریایی که از پارس بدان روند.این ترعه کنده شد، چنانکه فرمان داده بودم و کشتی ها از مصر به وسیله این راه آبی به سوی پارس روانه شدند، کتیبه دوم فقط حاوی بند اول و دوم متن فوق الذکر است و فقط تفاوت های اندکی دارد.

هنگامیکه این نگارنده از موزه قاهره بازدید نمود در طبقه دوم موزه یک سنگ نوشته میخی پارسی وجود داشت بدون هیچگونه ترجمه تنها نوشته شده بود سنگ نوشته مربوط به داریوش ، این سنگ نوشته که سنگ خارا نارنجی است بخش اصلی نوشته های خط میخی آن بکلی از میان رفته بود. گمان می کنم این سنگ نوشته میخی تا کنون ترجمه نشده است. در طبقه اول موزه یک نقشه بزرگ مربوط به 1906 در محل پلکان راهرو بطرف طبقه دوم موزه نصب شده که در آن خلیج فارس وجود دارد. در کتابخانه اسکندریه نیز یک نقشه رنگی منحصر به فرد منضم به یک کتاب مربوط به 200 سال قبل قرار دارد که نقشه خلیج فارس را با نام اصلی و با جوهر زعفرانی ترسیم کرده است. این کتاب و نقشه آن ثبت آثار جهانی یونسکو شده است.

«علی سامی» در کتاب خود «تمدن هخامنشی» می نویسد که جمعاً ۱۱۷ اثر ایرانی و هخامنشی به خط مصری (هیروگلیف) و «دموتیک ـ Demotique، خط دیوانی و اداری مصریان قدیم بر روی سنگ و لوح و مهر ومهره و ظروف سنگی و فلزی تاکنون کشف شده که بیشترین آنها مربوط به زمان داریوش اول و خشایارشاه است.

موزه لوور

در سال 1794، موزه لوور فرانسه که از اوت 1794 به روی مردم باز شده بود ،عمومی اعلام گردید. این موزه در ردیف موزه واتیکان و بریتیش میوزیوم و در نوع خود از مهمترین موزه های جهان بشمار می رود. ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بود،که در آن آثار باارزش هنری نگهداری می‌شد(به عنوان موزه سلطنتی) پس از انقلاب کبیر،در سال 1789 موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال 1793 تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.

در مجموعه‌های مختلف این موزه آثاری از دوران پیش از تاریخ تا کنون نگهداری می‌شود، می‌توان گفت معروف‌ترین آثار هنری و تاریخی جهان را در این موزه نگهداری می‌کنند. از قبیل" مونالیزا" (لئوناردو داوینچی)، شام آخر (لئوناردو داوینچی)، مریم صخره‌ها (لئوناردو داوینچی)، لوح حمورابی، گاو بالدارآشوری، لوح پیروزی نارام سین، نقش برجسته‌های آشوری، ظروف گلی آشوری ، بخش های قابل توجهی از تخت جمشید، بز بالدار طلایی(هخامنشی) ، کاتب نشسته (سقاره-مصر) بخشی از موزه لوور به آثار اسلامی اختصاص دارد که بیشتر آثار آن متعلق به ایران و عثمانی است.

حمله "ناپلئون بناپارت"به مصر در سال 1791 سبب بروز تحول تازه ای در روابط شرق و غرب شد. سفر هیأت بزرگی از دانشمندان فرانسوی به همراه سپاه ناپلئون به مصر، مطالعه درباره باستان شناسی مصر آغاز شد، و در پی آن "انجمن مصر شناسی فرانسه" در سال 1798 در قاهره تأسیس شد و مصر، دروازه شناخت شرق باستان تلقی گردید.

موزه لوور با کشور امارات عربی متحده قرارداد همکاری دارد و قرار است ابوظبی با صرف یک میلیارد دلار شعبه موزه لوور در ابوظبی را افتتاح نماید. ابوظبی تلاش می‌کند این شهر را به مرکز فرهنگی اسلامی عربی تبدیل نماید و در این هدف میلیاردها دلار تا کنون هزینه نموده است اما مصر این تلاش‌ها را بیهوده می‌داند و معتقد است مرکزیت فرهنگی قاهره با این سرمایه‌گذاری‌ها لطمه می‌بیند.
 

دوربین عکاسی دیجیتال

سایت زیر مربوط به مدل ها و مارک های مختلف دوربین های عکاسی دیجیتال می باشد.

کلیک کنید.

گاز متان تولید شده توسط گاوها اندازه‌گیری می‌شود!!!

یک دانشگاه سوئد ‪ ۳/۸‬میلیون کرون (معادل ‪ ۵۹۰‬هزار دلار آمریکا) برای انجام تحقیقی در زمینه اندازه‌گیری گازهای گلخانه‌ای ناشی از آروغ گاوها دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از استکهلم، مقامات روز دوشنبه گفتند، حدود ‪ ۲۰‬گاو در این طرح که "دانشگاه علوم کشاورزی سوئد" در اوپسالا آن را اداره می‌کند، شرکت خواهند کرد.

احشام هنگام هضم غذا، گاز متان آزاد می‌کنند. متان یک گاز گلخانه‌ای است که گمان می‌رود در گرم شدن هوای جهان نقش دارد.

محققان عقیده دارند سطح متان آزاد شده به نوع غذایی که احشام می‌خورند بستگی دارد.

"جان برتیلسون" که ریاست این تحقیق را بر عهده دارد گفت، گاوهایی که در این تحقیق مورد مطالعه قرار می‌گیرند، رژیم‌های غذایی متفاوتی خواهند داشت و دستگاهی به گردن آنها بسته می‌شود که سطح متان در هوای اطراف آنها را اندازه‌گیری می‌کند.

وی گفت، این نوع تحقیق از پیش در کانادا انجام شده است و آنها با محققان کشاورزی کانادا در آینده نزدیک در تماس خواهند بود.

عجب!!!!!!!!!!!!



 

تعداد وبلاگ‌های فارسی ‪ ۴۰‬درصد افزایش یافت

مدیر یکی از سرویس‌دهنده های وبلاگ فارسی گفت: تعداد وبلاگ‌های فارسی نسبت به سال گذشته ‪ ۴۰‬درصد رشد داشته است.

"علیرضا شیرازی" روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار آی‌تی ایرنا افزود:
اغلب وبلاگ‌های فارسی در زمینه‌های شخصی ایجاد شده و در آنها بیشتر به مسایل شخصی پرداخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد وبلاگ‌نویسان زن و مرد با هم برابرند، اظهار داشت: به طور متوسط وبلاگ‌های فعال در طول هفته دو بار به روز می‌شود.

شیرازی ادامه داد: تعداد وبلاگ‌های خبری و روزنامه‌نگاران نیز قابل توجه است و فعالیت روزنامه‌نگاران در وبلاگ‌ها پررنگ بوده و وبلاگ‌های آنها تاثیر گذار نیز می‌باشد.

وی بیان داشت: وبلاگ‌های فارسی همچنان پر رونق بوده و در حال توسعه است، و این پدیده به عنوان یک امر نهادینه و پذیرفته شده در جامعه مطرح است.

"وبلاگ" به صفحات اینترنتی شخصی گفته می‌شود که کاربران می‌توانند به سادگی و به صورت رایگان در اینترنت ایجاد کنند که گفته می‌شود برای نخستین بار توسط خانم ‪ Meg Hourihan‬ایجاد شد.

پرطرفدارترین دوربین‌های حرفه‌ای در دنیا

itna:دوربین‌های خانواده DSLR که برای حرفه‌ای‌ها طراحی می‌شوند، خود شامل دسته‌بندی جزئی‌تری خواهند بود. این خانواده را می‌توان در سه رده تازه‌واردان، خبر‌نگارها و دیوانگان عکاسی دسته بندی کرد. محصولاتی چون Nikon D70s، Nikon D40، Canon EOS 400D و EOS 350D برای افراد نیمه‌حرفه‌ای مناسب خواهد بود که علاقه‌مندی فراوانی به دوربین‌های حرفه‌ای دارند. قیمت این دوربین‌ها کمتر از هزار دلار خواهد بود. اما خبرنگاران محترم از طرفداران و کاربران اصلی دوربین‌های حرفه‌ای محسوب شده و دسته دوم دوربین‌های DSLR که کیفیتی بالاتر دارند برای این گروه طراحی شده است.

نمونه‌هایی چون Canon EOS 20D، EOS 30D، Nikon D200 و Nikon D80 با هدف رفع نیاز این دسته از کاربران طراحی شده است. به‌غیر از کیفیت برتر، امکانات متعدد جانبی و افزایش قابلیت‌های کنترلی اصلی‌ترین تفاوت دوربین‌های این دسته با خانواده دوربین‌های تازه‌واردان است. قیمت این دسته بین هزار تا 2500 دلار خواهد بود. اما دوربین‌های ذکر شده نیاز دیوانگان دنیای عکاسی را مرتفع نخواهند کرد. وضوح بالای تصویر، اصلی‌ترین فاکتور برتری دوربین‌های حرفه‌ای آنالوگ بر نمونه‌های دیجیتال بود. گذر وضوح تصویر دوربین‌‌های دیجیتال از مرز 4/12 میلیون پیکسل این برتری را خدشه‌دار کرد.

ارایه نمونه 7/12 مگاپیکسلی توسط Nikon و سپس معرفی نمونه 4/16 مگاپیکسل توسط Canon دنیای جدیدی برای سلاطین عکاسی فراهم آورد. Nikon D80 و Canon EOS 30D به‌دلیل کارایی بالا و قیمت مناسب در موقعیت بسیار مناسبی برای خرید قرار گرفته‌‌اند. در این حوزه و به‌تازگی شرکت Sony نیز محصولی در این حوزه معرفی کرده است که کیفیت قابل قبولی دارد، اما تا در اندازه‌های محصولات Nikon و Canon مطرح شود راه درازی در پیش خواهد داشت. البته به‌ یاد داشته باشید که تمام حسگرهای CCD به‌کار رفته در تمامی دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای شرکت Nikon توسط Sony تولید شده است.

Nikon از حسگرهای CCD بهره می‌برد، درحالی که Canon در تمام مدل‌های حرفه‌ای خود از حسگر توسعه داده شده CMOS استفاده کرده است. به ‌تازگی Nikon نیز در یکی از مدل‌های حرفه‌ای خود از حسگر CMOS بهره گرفته است. CMOS به‌دلیل مصرف بهینه انرژی و باتری دوست ‌بودن و قابلیت تراکم بالای سلولی، برای دوربین‌های حرفه‌ای گزینه قابل توجهی خواهد بود. از سوی دیگر بسیاری اعتقاد دارند که در حال حاضر هیچ گزینه دیگری قادر به ارایه کیفیت رنگ‌ها همچون حسگرهای CDD نخواهد بود.
این دعوا سر دراز دارد و هفته‌نامه بزرگراه فناوری بی‌طرفی خود را در این کارزار اعلام می‌دارد!

EOS 30D
کیفیت بسیار عالی وضوح تصاویر و شفافیت تک‌تک پیکسل‌ها، کیفیت خوب رنگ‌ها، ارایه جزئیات قابل‌ توجه در حساسیت‌های بالا، قابل اطمینان بودن در حساسیت‌های (ISO) 1600 و 3200، دسترسی سریع به دوربین پس از روشن ‌کردن دستگاه، امکان عکاسی پیاپی تا پنج فریم در ثانیه، پشتیبانی از رابط USB 2.0،‌ قابلیت پشتیبانی از ارتباط شبکه بی‌سیم 802.11 b/g در نمونه‌های انتخابی، عمر بالای باتری، نرم‌افزارهای پشتیبان خوب، سیستم غبارروبی حسگر، پشتیبانی از فرمت غیرفشرده RAW و قیمت بسیار مناسب در این رده از مزایای EOS 30D محسوب شده و محل قرارگیری نامناسب کارت حافظه، اطلاع‌رسانی نه‌چندان مناسب روی نمایشگر LCD در قیاس با نمونه‌های حرفه‌ای دیگر و پشتیبانی نامطمئن در ایران از معایب آن قلمداد خواهند شد.

مشخصات
سازنده دوربین: Canon
نام دیگر: ندارد
زمان معرفی: اواخر تابستان 84
حداکثر وضوح: 2336×3504 پیکسل
نسبت تصویر: 3 به 2
تعدادپیکسل موثر: 2/8 میلیون پیکسل
نوع حسگر: CMOS
سازنده حسگر نوری: Canon
حداکثر حساسیت ISO: 3200
حداقل سرعت شاتر: 30 ثانیه
حداکثر سرعت شاتر: 0001/0 ثانیه
برد فلاش: 12 متر

فرمت تصویری فشرده: JPEG (EXIF 2.2)
فرمت تصویری غیرفشرده: RAW
نوع Viewfinder: TTL
اندازه نمایشگر LCD: 5/2 اینچ با 230 هزار پیکسل
عکاسی پیاپی: 5 تا 30 فریم در ثانیه
نوع کارت حافظه: Compact Flash (Type I or II)
رابط کامپیوتر: USB 2.0
نوع لنزها: Canon EOS EF, EF-S mount
نوع باتری: Canon 1390mAh Li-Ion
وزن: 784 گرم
قیمت جهانی: 1220 دلار
قیمت ایران: یک میلیون و دویست هزار تومان
پشتیبانی: نورنگار، عکس‌باران، الرمس و آفومار

EOS 400D
از امکان عکاسی با جزئیات و وضوح تصویری عالی، تنظیم رنگ‌های خوب با قابلیت انتخاب موضوعات مختلف عکاسی، سیستم قدرتمند غبارروبی حسگر، اختلال جزئی در حساسیت‌های بالای نمایشگر بسیار واضح، روشن و بزرگ، طراحی رابط کاربری جدید و کارآمد نسبت به مدل EOS 350D، نرم‌افزارهای پشتیبانی عالی با پشتیبانی از تبدیل‌های RAW، قابلیت کنترل و عکاسی از طریق کامپیوتر با رابط پرسرعت USB 2.0 و قیمت بسیار مناسب در این رده به‌عنوان مزایای این دوربین ذکر شده است. اگر خریدار کیت کامل این محصول هستید، از لنز همراه دوربین انتظار کیفیت نداشته باشید. بهتر است بدنه را جداگانه تهیه کرده و لنزهای باکیفیت را نیز به‌صورت جداگانه خریداری کنید. کوچک بودن اندازه چشمی، دیگر مشکل آن محصول گرانقدر خواهد بود.

مشخصات
سازنده دوربین: Canon
نام دیگر: EOS Digital Rebel XTi
زمان معرفی: ابتدای تابستان 85
حداکثر وضوح: 2592×3888 پیکسل
نسبت تصویر: 3 به 2
تعدادپیکسل موثر: 1/10 میلیون پیکسل
نوع حسگر: CMOS
سازنده حسگر نوری: Canon
حداکثر حساسیت ISO: 1600
حداقل سرعت شاتر: 30 ثانیه
حداکثر سرعت شاتر: 0002/0 ثانیه
برد فلاش: 12 متر
فرمت تصویری فشرده: JPEG (EXIF 2.2)
فرمت تصویری غیرفشرده: RAW
نوع Viewfinder: TTL

اندازه نمایشگر LCD: 5/2 اینچ با 230 هزار پیکسل
عکاسی پیاپی: 3 تا 27 فریم در ثانیه
نوع کارت حافظه: Compact Flash (Type I or II)
رابط کامپیوتر: USB 2.0
نوع لنزها: Canon EOS EF, EF-S mount
نوع باتری: Canon 720mAh Li-Ion
وزن: 556 گرم
قیمت جهانی: 775 دلار
قیمت ایران: 850 هزار تومان
پشتیبانی: نورنگار، عکس‌باران، الرمس و آفومار

D40
ارایه کیفیت بالای تصویری با وضوح بالا در حد دوربین‌های هشت مگاپیکسلی، بدنه بسیار خوش‌ساخت، سبک‌وزن و فشرده با کارایی مناسب، ارایه لنز بسیار عالی در کیت همراه دوربین، دوربینی بسیار سریع در عکاسی؛ ثبت و تبادل اطلاعات، استفاده از آینه‌های پنج‌تایی به‌جای منشورهای مرسوم در نمونه‌های حرفه‌ای اما ارایه خروجی بسیار عالی در چشمی دوربین، تحدی‌گری در عکاسی پیاپی و پشتیبانی از عکاسی بی‌نهایت فریم در هر ثانیه که امکان استفاده از کارت‌های حافظه بسیار سریع را فراهم خواهد آورد، قابلیت برنامه‌ریزی کلیدهای عملیاتی و قیمت مناسب از فاکتورهای مثبت این دوربین محسوب می‌شوند و در عین حال عدم قابلیت تنظیم RAW و محدودیت در تنظیمات تصویر موجب شده است که موقعیت برتر در اختیار EOS 400D قرار بگیرد.

مشخصات
سازنده دوربین: Nikon
نام دیگر: ندارد
زمان معرفی: ابتدای پاییز 85
حداکثر وضوح: 2000×3008 پیکسل
نسبت تصویر: 3 به 2
تعدادپیکسل موثر: 6 میلیون پیکسل
نوع حسگر: CCD
سازنده حسگر نوری: Sony
حداکثر حساسیت ISO: 3200
حداقل سرعت شاتر: 30 ثانیه
حداکثر سرعت شاتر: 0002/0 ثانیه
برد فلاش: 17متر
فرمت تصویری فشرده: JPEG (EXIF 2.2)
فرمت تصویری غیرفشرده: RAW
نوع Viewfinder: TTL

اندازه نمایشگر LCD: 5/2 اینچ با 230 هزار پیکسل
عکاسی پیاپی: 5/2 تا بی‌نهایت فریم در ثانیه
نوع کارت حافظه: SD/SDHC
رابط کامپیوتر: USB 2.0
نوع لنزها: Nikkor AF / F-mount, D-Type
نوع باتری: Nikon EN-EL9 Lithium-Ion
وزن: 522 گرم
قیمت جهانی: 590 دلار
قیمت ایران: 720 هزار تومان
پشتیبانی: نیکونگرش

D80
بدنه بسیار خوش‌طرح و خوش‌ساخت، دسترسی سریع به امکانات پس از روشن ‌کردن دوربین، منوهای بسیار کاربردی و کاربرپسند، چشمی بزرگ و شفاف، ارایه حساسیت واقعی، کنترل کامل سیستم دوربین، امکان عکاسی پیاپی تا بی‌نهایت فریم در ثانیه که در محصولات رقبا نظیر نخواهد داشت، پشتیبانی از کارت‌های جدید حافظه SD و SDHC، عمر بسیار بالای باتری و قابلیت گزارش‌گیری از وضعیت آن روی نمایشگر، قابلیت برنامه‌ریزی کلیدهای دوربین و کلید اختصاصی برای دسترسی به راهنمای سیستم از امکانات خاص این مدل پیشرفته محسوب خواهد شد. همچنین عدم پشتیبانی از تنظیمات RAW و سرعت شاتر محدودتر در قیاس با مدل‌های قدیمی‌تر D70s از معایب اصلی این موجود محسوب خواهند شد. تمام سایت‌های طرفدار Canon اذعان دارند که D80 فوق‌العاده است.

مشخصات
سازنده دوربین: Nikon
نام دیگر: ندارد
زمان معرفی: 9 اوت 2006
حداکثر وضوح: 2592×3872 پیکسل
نسبت تصویر: 3 به 2
تعدادپیکسل موثر: 10 میلیون پیکسل
نوع حسگر: CCD
سازنده حسگر نوری: Sony
حداکثر حساسیت ISO: 3200
حداقل سرعت شاتر: 30 ثانیه
حداکثر سرعت شاتر: 0002/0 ثانیه
برد فلاش: 13 متر
فرمت تصویری فشرده: JPEG (EXIF 2.2)
فرمت تصویری غیرفشرده: RAW
نوع Viewfinder: TTL

اندازه نمایشگر LCD: 5/2 اینچ با 230 هزار پیکسل
عکاسی پیاپی: 3 تا 23 فریم در ثانیه
نوع کارت حافظه: SD/SDHC
رابط کامپیوتر: USB 2.0
نوع لنزها: Nikkor AF / F-mount, D-Type
نوع باتری: Nikon EN-EL3e Lithium-Ion
وزن: 668 گرم
قیمت جهانی: 960 دلار
قیمت ایران: یک میلیون و صد و هشتاد هزار تومان
پشتیبانی: نیکونگرش

رتبه شرکت های کامپیوتری در فروش رایانه

نتایج تحقیقات موسسه تحقیقاتی "گارتنر" نشان می دهد که در سال 2007 فروش جهانی رایانه های شخصی به 2/271 میلیون دستگاه رسیده است.

به گزارش مهر، تازه ترین گزارش گارتنر در خصوص فروش جهانی رایانه های شخصی در سال 2007 نشان می دهد که رقم فروش این بازار با 4/13 درصد رشد نسبت به سال 2006 به 2/271 میلیون واحد رسیده است.

بیشترین فروش رایانه های شخصی در مناطق اروپا، خاور میانه، آفریقا و آسیا- اقیانوسیه به ثبت رسیده است.

براساس گزارش وب نیوز، در سه ماهه چهارم سال 2007 این فروش به 5/15 درصد نسبت به دوره مشابه در سال 2006 افزایش یافته است.

در این گزارش، بازار آمریکا یک افزایش 9 درصدی را به ثبت رسانده است.

همچنین تحقیقات گارتنر در خصوص بیشترین فروش مارکهای مختلف تولیدکننده رایانه شخصی نشان می دهد که فروش شرکت "اچ پی" در سال 2007 با یک رشد 30 درصدی مواجه بوده و این شرکت توانسته است با فروش 50 میلیون رایانه شخصی، 2/18 درصد از بازار جهانی این بخش را در اختیار گیرد و رتبه اول پرفروشترین مارکهای تولیدکننده رایانه را به خود اختصاص دهد.

همچنین شرکت "دل" با یک رشد 56 درصدی و فروش 40 میلیون دستگاه رایانه در رتبه دوم این رتبه بندی و "ایسر" (Acer) با یک رشد 9/32 درصدی و فروش 2/12 میلیون دستگاه در رتبه سوم ایستاده است.

بنابراین گزارش، Lenovo توانسته است 22 درصد رشد را به ثبت برساند و در رتبه چهارم قرار گیرد، درحالی که توشیبا با 18 درصد در رتبه پنجم جای گرفته است.

همچنین اپل توانسته است با 30 رشد، 7/5 درصد از رقم بازار جهانی رایانه های شخصی را به خود اختصاص دهد.

چت با احسان

امروز دوشنبه 1 بهمن 1386

الان دارم با دوستم می چتم.تا بعد!