تو و من

موضوعات مختلف

تو و من

موضوعات مختلف

بدترین مکان‌های زندگی در جهان کجاست؟

نشریه معتبر فارن پالیسی چاپ آمریکا اخیرا گزارشی درباره فهرست بدترین مکان‌های زندگی در دنیا برای کودکان منتشر کرده است که نکته جالب آن قرار داشتن بریتانیا در این لیست است.


عراق:


مشکل: مسئله سوء تغذیه در میان کودکان از آغاز تهاجم آمریکا به عراق تا کنون دو برابر شده است.

ده سال پیش بزرگترین نگرانی برای کودکان عراقی ابتلاء به بیماریهای ناشی از چاقی بود. امروز اگر نبود تغذیه آنها را بیمار نکند، خطر دائمی خشونت های جنگ آنها را تهدید می کند.

دلیل: کمبود آب آشامیدنی و فروپاشی نظام بهداشتی کشور موجب شده است که کودکان عراقی حتی نسبت به کودکان هائیتی و اوگاندا نیز مورد سوء تغذیه بیشتری قرار گیرند.
ده سال پیش بزرگترین نگرانی برای کودکان عراقی ابتلاء به بیماریهای ناشی از چاقی بود. امروز اگر نبود تغذیه آنها را بیمار نکند، خطر دائمی خشونت های جنگ آنها را تهدید می کند.
دستیابی به ارقام قابل اطمینان در این زمینه دشواراست با این حال بر اساس آمار سازمان ملل متحد، ۲۰ درصد تلفات جنگ فعلی را زنان و کودکان تشکیل می دهند.


چه باید کرد: بازسازی مدارس و بیمارستانها و نیز تعمیر تصفیه خانه های آب آشامیدنی.


زیمبابوه

مشکل: یکی از هر پنج کودک، پیش از سن پنج سالگی تلف می شود.


دلیل: فقر و بیماری ایدز. کشور زیمبابوه زمانی از بهترین نظام های بهداشتی آفریقا برخوردار بود، اما تورم سریع ناشی از سیاست های غلط رابرت موگابه و افزایش سه هزار درصدی در میزان هزینه بهداشت کشور طی سال های اخیر بیمارستان های زیمبابوه را نابود کرده است.

امروزه کمبود مواد غذایی، دارو و نظام ناموفق آموزش و پرورش کشور، آینده ای تاریک را برای کودکان زیمبابوه ترسیم کرده و موجب شده است تا هزاران نفر هر سال با هدف دستیابی به آینده ای روشن تر خطرات بی شماری را متحمل شده و به آفریقای جنوبی مهاجرت کنند.
بیماری ایدز نیز به این تیره بختی ها افزوده است و یکی از هر پنج کودک این کشور به خاطر این بیماری یتیم می شود.

چه باید کرد: کشور زیمبابوه شدیدا به منابع آموزشی وسیع در زمینه بیماری ایدز، تلاش های پیشگیری و ایجاد تغییر در عادات ناسالم و خطرناک نیازمند است. همچنین باید در بنا و توسعه بیمارستان های آن کشور سرمایه گذاری شود.

ایجاد و برقراری سیاست های اقتصادی- مالیاتی معقول به منظور متوقف ساختن تورم فوق العاده شدیدی که اقتصاد کشور را به نابودی کشانده است، امری بسیار ضروری است. حدود ۴۰ درصد تمامی سربازان جمهوری دموکراتیک کنگو را کودکان تشکیل می دهند. نیمی از این کودکان، دخترانی هستند که به زور مورد استفاده و بردگی جنسی قرار گرفته اند.

جمهوری دموکراتیک کنگو

مشکل: کودکان سرباز. حدود ۴۰ درصد تمامی سربازان جمهوری دموکراتیک کنگو را کودکان تشکیل می دهند. نیمی از این کودکان، دخترانی هستند که به زور مورد استفاده و بردگی جنسی قرار گرفته اند.


دلیل: میراث جنگ. جنگجویان غیر نظامی و شبه نظامیان تقریبا ۳۰ هزار کودک را برای استفاده به عنوان کودکان سرباز، محافظ و بردگان جنسی در جریان دومین جنگ داخلی آن کشور، که در سال ۲۰۰۳ میلادی به پایان رسید، ربودند.
با وجود اینکه این جنگ رسما پایان یافته است اما، گروه های مخالف دولت همچنان از کودکان در مبارزات خود استفاده می کنند.


رادیو فردا می‌نویسد بازگشت به جامعه برای آن کودکانی که از جنگ گریخته اند اکثرا دشوار است و بسیاری از آنها در خیابان ها سرگردان می مانند.

هم اکنون بیش از ۲۰ هزار کودک خیابانی در کینشازا، پایتخت کنگو سرگردانند و از سوء تغذیه، سوء استفاده های جنسی و بیماری های جسمی رنج می برند.


چه باید کرد: جمهوری دموکراتیک کنگو، پس از دهه ها جنگ، به ایجاد و برقراری صلح و ثبات و برنامه هایی نیاز دارد که بتواند از طریق آن کودکان سرباز را نجات داده، آنها را به زندگی عادی باز گرداند.


در رابطه با کودکان خیابانی، دولت و سازمان های کمک بین المللی برای بالا بردن سطح آگاهی عموم مردم، برنامه های مبارزاتی به راه انداخته و متجاوزین را هدف قرار می دهند.
مقامات مسئول و مجریان قانون نیز به جای آنکه کودکان دستگیر شده را با خلافکاران بزرگسال در یک جا نگهداری کنند، در تلاشند تا بازداشتگاه های ویژه نوجوانان را بازسازی کرده و مورد استفاده قرار دهند.


 
هندوستان


مشکل: کودکان کارگر. بر اساس برآوردها حدود ۱۲ میلیون کودک به جای رفتن به مدرسه به انجام کارهای سخت مشغولند.


دلیل: رشد اقتصادی و توسعه شهرها. با رشد اقتصادی شدید در آسیا طی سال های اخیر، میزان تقاضا برای کار ارزان قیمت نیز به شدت بالارفته است.

در بسیاری موارد کودکان قربانی این تقاضا می شوند. این مشکل بویژه در هند بالا گرفته است. اکثر کودکان کارگر در هند آنهایی هستند که از روستاها و نقاط دورافتاده به شهرهای بزرگتر آمده اند.

آنها گاه در شیفت های ۱۶ ساعته در ازای مبلغی ناچیز،(عموما کمتر از دو دلار و پنجاه سنت آمریکایی) در روز کار می کنند.


دولت هند برای مبارزه با این مشکل، استفاده از کودکان کارگر را ممنوع اعلام کرده است، اما تاکنون در مقابله با این پدیده ناموفق بوده است.

مامورین پلیس عمدتا این مشکل را نادیده می گیرند و حتی زمانی که یک کارخانه به خاطر استثمار کودکان تعطیل می شود، بلافاصله کارخانه دیگری جای آن را می گیرد.


چه باید کرد: دولت هند این مشکل را پذیرفته است. سال گذشته در قوانین مربوط به استفاده کاری از کودکان، اصلاحات قانونی عمده ای انجام داد و بکارگیری کودکان در مراکز تولیدی و کارخانه ها را قدغن اعلام کرد.


با این حال تا این قوانین به اجراء گذاشته نشوند، تغییری ایجاد نخواهد شد و استفاده از کودکان کارگر همچنان ادامه خواهد یافت.


بریتانیا

مشکل: استعمال سیگار، مشروبات الکی و بارداری. بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار جوان بریتانیایی به رغم تلاش های دولت برای مبارزه با فقر در زیر خط فقر به سر می برند.

دلیل: کودکان در بریتانیا با وجود آنکه نسبت به کودکان در کشورهای رو به توسعه از شرایط زندگی به مراتب بهتری برخوردارند، اما در موقعیت بدی به سر می برند.


بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، بریتانیا از میان ۲۱ کشور توسعه یافته جهان، بدترین مکان زندگی برای کودکان است.

بر اساس این گزارش، بریتانیا در زمینه میزان استعمال سیگار، مواد مخدر، مشروبات الکلی، روابط جنسی نا امن و بارداری در میان جوانان، در بدترین مقام قرار گرفته است.

این گزارش همچنین نشان می دهد که روابط کودکان و جوانان بریتانیایی با دوستان و اعضای خانواده شان بسیار ضعیف است و نزدیک به یک سوم آنها علاقه ای به انجام کار و فعالیت حرفه ای ندارند.


علاوه بر آن بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار جوان بریتانیایی به رغم تلاش های دولت برای مبارزه با فقر در زیر خط فقر به سر می برند.


چه باید کرد: دولت بریتانیا یک برنامه ابتکاری راه اندازی کرده است که «آغازی مسلم برای بهبود زندگی کودکان» نام دارد.

این برنامه که با هدف ترفیع کیفیت عمومی زندگی کودکان انجام می شود، شامل مشاوره با والدین، خدمات پرستاری روزانه و آموزش های بهداشتی و پیشگیری می شود.
 
منبع:اینجا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد