تو و من

موضوعات مختلف

تو و من

موضوعات مختلف

درمان بیماری قلبی با نصب دریچه‌های هوشمند تنها در 20 دقیقه

 استاد ایرانی دانشگاه کارولینای جنوبی آمریکا با بکارگیری علوم مهندسی و ریاضیات دریچه قلب هوشمندی ساخته و این امید را به وجود آورده است که طیف وسیعی از بیماریهای بدون علاج قلبی را در قالب تکنیکهای نوین پزشکی درمان کند تا آنجا که از نصب دریچه های قلبی هوشمند در بدن بیماران تنها در مدت 20 دقیقه خبر می دهد.


آرش خردور استاد ایرانی دانشگاه کارولینای جنوبی آمریکا و ابداع کننده این فناوری نوین در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : یکی از پروژه هایی که بر روی آن کار می کنم طراحی و ساخت دریچه قلبی هوشمند است.
در این فرآیند مهم در دنیای مهندسی قلب و عروق از ابزارهای مهندسی و ریاضی برای بررسی بیماری های قلبی با زاویه دید جدیدی استفاده کرده ام.
این محقق ایرانی افزود: اصولا علت به وجود آمدن این شاخه مهم از علم نیز این بوده است که از اوایل قرن بیستم میلادی شاهد پیشرفتهای گسترده ای در عرصه های مختلف فناوری بوده ایم اما طی 100 سال گذشته هنوز هم بیماری های قلبی عامل شماره یک مرگ و میر انسانی در سراسر جهان بوده است.

وی ادامه داد: از این رو فکر کردیم شاید رویکرد ما به این بیماری و اشکال گوناگون آن نادرست بوده است و از این رو بر آن شدیم تا از ریاضی و مهندسی برای درمان آنها استفاده کنیم.
وی افزود : من با همکاری دکتر مرتضی قریب از انستیتو فناوری کالیفرنیا هم اکنون در حال کار روی طراحی و تولید این دریچه ها هستیم. دراین فناوری دیگر نیازی به عمل قلب رو باز نبوده تا دریچه های مشکل دار را عوض کنیم. یکی از مزایای عمده این فناوری حیاتی و کاملا کاربردی امکان انجام آن توسط متخصصین قلب و عروق بوده و لزوما نیازی به حضور جراحان قلب نیست.

خردور افزود: همچنین بیمار در طول فرآیند کوتاهی که سپری می کند هیچ گونه درد یا ناراحتی را احساس نمی کند. وی در تشریح این فرآیند گفت: ما برای رساندن دریچه هوشمند مصنوعی به نقطه مورد نظر از ریز وسیله ای به شکل لوله استفاده می کنیم که پس از نصب دریچه بر روی آن، درداخل شریان قلبی قرار گرفته و به سمت قلب هدایت می شود.

دریچه‌ای با فلز هوشمند
این استاد ایرانی افزود: دریچه قلبی که طراحی کرده ام نوعی آلیاژ ویژه هوشمند است که بهتر است به آن فلز هوشمند اطلاق شود. این دریچه تا پیش از ورود به بدن بیمار شباهتی به دریچه قلبی ندارد اما پس از ورود به شریان و زمانی که به منطقه تبدیل شدن رسید به واسطه خواص ویژه ای که دارد به طرز هوشمندانه ای تغییر یافته و در نقطه مورد نظر نصب می شود.
وی افزود : چالش اصلی ما در این پروژه آن است که این فناوری را تا می توانیم کوچکتر کنیم تا از آن در نوزادان و یا حتی کودکان 2 تا 3 ساله نیز استفاده کنیم.
خردور تصریح کرد: با استفاده از این فناوری جدید دیگر نیازی به اعمال جراحی پیچیده 4 تا 5 ساعته نبوده و تنها در قالب عمل فوق العاده ساده 20 دقیقه ای که در آن نیازی به بیهوشی نیز نیست، بیمار بهبود می یابد.

با استفاده از این فناوری جدید دیگر نیازی به اعمال جراحی پیچیده 4 تا 5 ساعته نبوده و تنها در قالب عمل فوق العاده ساده 20 دقیقه ای که در آن نیازی به بیهوشی نیز نیست بیمار بهبود می یابد

وی گفت: این پروژه از سال 2004 و زمانی که در انستیتو فناوری کالیفرنیا حضور داشتم با همکاری دکتر مرتضی قریب از دیگر محققان ایرانی حاضر در آمریکا آغاز شده و تا به امروز پیشرفت خوبی داشته است.
خردور با بیان آنکه از چنین فناوری به جهت حیاتی بودن آن حمایتهای مالی قابل توجهی صورت گرفته است، گفت: من به عنوان یک محقق که وظیفه تولید علم را دارم امیدوارم فناوری که ارایه می کنم برای تمامی مردم و به خصوص بیماران قلبی سراسر جهان مثمرثمر واقع شده و خوشحال می شوم که در ایران نیز قابل اجرا شود.
دکتر خردور که فارغ التحصیل دانشگاه تهران بوده و پس از ترک ایران و مهاجرت به آمریکا به عنوان پزشک فعالیت تحقیقاتی خود را در این کشور از سر گرفت از انستیتو فناوری کالیفرنیا مدرک دکتری خود را در رشته مهندسی پزشکی و اختصاصا مهندسی قلب و عروق اخذ کرده است.
 
منبع: جام جم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد