تو و من

موضوعات مختلف

تو و من

موضوعات مختلف

مقایسه تحلیلی سیستم عامل های قبلی مایکروسافت با ویندوز ویستا

سیستم‌عامل جدید "ویندوز ویستا" دارای نکات مثبت فراوانی است که شاید ذکر همه آنها به صورت یکجا 10 نکته مثبت در ویندوز ویستاممکن نباشد اما از نکات مثبت مهم این سیستم عامل می‌توان به ‪ ۱۰‬مورد زیر اشاره کرد:
‪- ۱‬ضریب امنیت بالا: به رغم آنکه شرکت مایکروسافت تلاش کرد با انتشار مجموعه اصلاحی و به روزکننده "سرویس پک ‪ "۲‬برای "ویندوز اکس‌پی" این سیستم‌عامل را از لحاظ امنیتی به حد قابل قبولی برساند، اما حتی ضریب امنیت "ویندوز اکس پی" مجهز به "سرویس پک ‪ "۲‬نیز با ضریب امنیت "ویندوز ویستا" قابل مقایسه نیست.

 

برخورداری از یک دیوارآتش (فایروال) قدرتند و دو طرفه که اطلاعات ورودی و خروجی از رایانه را بررسی می‌کند، فن‌آوری "ویندوز سرویسز هاردنینگ" که از اجرا شدن مخفیانه کدهای مخرب در رایانه و تغییرات ناخواسته تنظیمات سیستم‌عامل جلوگیری می‌کند، رمزنگاری تمامی اطلاعات موجود در هارد دیسک رایانه به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده از اطلاعات شخصی کاربران، فن‌آوری "یوزر اکاونت پروتکشن" به منظور محدود کردن اختیارات امنیتی کاربر با هدف حفاظت از رایانه، تنها بخشی از توانمندی‌های جدید امنیتی سیستم‌عامل "ویندوز ویستا" هستند.

‪- ۲‬برخورداری از اینترنت اکسپلورر ‪  :۷‬مایکروسافت با تقلید از مرورگر محبوب "فایرفاکس" تلاش کرده‌است نگارش جدید "اکسپلورر" را به قابلیتهایی نظیر مشاهده چند وب سایت در یک پنجره مرورگر(‪ ،(Tab Browsing‬مدیریت بهتر ویژگی‌های امنیتی، امکان شناسایی وب سایتهای مشکوک به حملات "فیشنگ" و جلوگیری از دانلود و اجرا شدن کدهای مخرب از اینترنت بدون آگاهی کاربر، مجهز کند.

‪- ۳‬کیفیت گرافیک بسیار بالا: شرکت مایکروسافت برای نخستین بار کیفیت گرافیک سیستم‌عال "ویندوز" خود را به حد بالایی رسانده‌است. در "ویندوز ویستا" محیط گرافیکی زیبایی به نام "ایرو گلس"(‪ (Aero Glass‬وجود دارد که فعال کردن آن تصاویر متحرک، جلوه‌های سه‌بعدی و تصاویر شفاف
(‪ ،(Transparencies‬آیکن‌ها و پنجره‌های شفاف را به ارمغان می‌آورد و نه تنها ظاهر "ویندوز" را دگرگون می‌کند بلکه کار کردن با آن را نیز بهبود می‌بخشد.

(فعال کردن قابلیت "ایرو گلس" نیازمند کارت گرافیکی و پردازنده قدرتمند است)

‪- ۴‬قابلیت جستجوی دسکتاپ: شرکت مایکروسافت جستجوگر دسکتاپ بسیار قدرتمندی را در "ویندوز ویستا" گنجانده که به هیچ وجه با گزینه کند و ناکارامد "جستجو"(‪ (Search‬در "ویندوز اکس‌پی" قابل مقایسه نیست و کاربران می‌توانند با استفاده از آن با سرعت و دقت بالا در میان انواع فایلها، ایمیل‌ها و مطالب اینترنتی موجود در هارد دیسک رایانه خود و یا شبکه رایانه‌ای مورد استفاده، به جستجوی موارد مورد نظر خود بپردازند.

‪- ۵‬به روزنگاری اینترنتی: "ویندوز ویستا" بر خلاف "ویندوز اکس‌پی" از مرورگر "اینترنت اکسپلورر" برای دانلود به روز نگارها(آپ دیت) استفاده نکرده و خود به یک برنامه به روزنگار مجزا مجهز شده که نتیجه آن به روز نگاری متمرکز و سریعتر ویندوز و برنامه‌های جانبی آن است.

‪- ۶‬بهبود قابلیتهای صوتی تصویری: نرم‌افزار "مدیا پلیر" در "ویندوز ویستا" از ابزار نه چندان محبوبی که هم‌اکنون در "اکس‌پی" می‌بینیم، به یک برنامه صوتی و تصویری کامل و جذاب بدل شده‌است. برنامه "ویندوز فوتو گالری"(‪ (Windows Photo Gallery‬سرانجام قابلیت مدیریت عکسهای دیجیتالی را به "ویندوز" آورده که به کمک آن می‌توان به راحتی عکسها را مدیریت، طبقه بندی، ویرایش و چاپ کرد. برنامه "دی وی دی میکر"(‪ (DVD Maker‬نیز امکانات جالبی را برای ساخت و ویرایش تصاویر ویدئویی در اختیار کاربران "ویستا" قرار می‌دهد.

‪- ۷‬کنترل دسترسی اطفال: "ویندوز ویستا" به قابلیتی مجهز شده که والدین، معلمان و مسئولان کتابخانه‌ها می‌توانند از جهات مختلف بر نحوه دسترسی اطفال به رایانه نظارت داشته‌باشند. به کمک این ویژگی می‌توان وب سایتهای خاص را در اینترنت فیلتر کرد، دانلود فایل را محدود نمود، برنامه‌ها و بازی‌های رایانه‌ای قابل اجرا در رایانه را مشخص کرد و حتی روز و ساعت دسترسی کودک به رایانه را نیز تعیین نموده و محدود نمود.

‪- ۸‬قابلیت پشتیبانی از اطلاعات هارد دیسک: زمانی که "ویندوز ‪ "۹۵‬به بازار آمد، رایانه‌های شخصی دارای هارددیسکهای حداکثر ‪ ۳۰۰‬مگابایتی بودند این درحالی است که هم‌اکنون رایانه‌های جدید دارای هارد دیسکهای ‪ ۳۰۰‬یا ‪۴۰۰‬ گیگابایتی هستند و به همین علت "ویندوز ویستا" به منظور حفاظت از کاربر در برابر احتمال فاجعه پاک شدن و یا از بین رفتن ناگهانی این حجم اطلاعات، به قابلت پشتیبانی(‪ (Back up‬جدیدی مجهز شده و به علاوه ویژگی "سیستم ری‌استور"(‪ (System Restore‬در آن برای بازگرداندن رایانه به بهترین وضعیت قبلی در هر لحظه، بهینه‌سازی شده‌است.

‪- ۹‬به اشتراک‌گذاری هارد دیسکها: "ویندوز ویستا" به توانایی به اشتراک‌گذاری هارد دیسکها(‪ (Peer-to-peer‬مجهز شده که کاربران گروه‌های مشخص شده می‌توانند با استفاده از آن از طریق اینترنت به تبادل فایل و پیغام میان یکدیگر بپردازند.

‪- ۱۰‬نصب در تنها ‪ ۱۵‬دقیقه! : هرچند نگارشهای آزمایشی فعلی "ویندوز ویستا" برای نصب شدن روی رایانه همانند "ویندوز اکس‌پی" دست کم به حدود یک ساعت زمان نیاز دارند اما مایکروسافت وعده داده‌است نسخه نهایی این سیستم‌عامل به گونه‌ای طراحی شده که کاربران می‌توانند در حدود ‪ ۱۵‬دقیقه آن را روی رایانه خود نصب و راه‌اندازی کنند.

با تمامی این تفاسیر، برخی نکات منفی نیز در "ویندوز ویستا" به چشم می‌خورند که اگرچه در مقایسه با نکات مثبت چندان به چشم نمی‌آیند اما توجه به آنها ارزشمند است:
- به خاطر داشته باشیم "ویندوز ویستا" برای عملکرد بهینه نیازمند یک رایانه قدرتمند است و به همین علت کاربران رایانه‌های قدیمی‌تر بهتر است پیش از نصب آن به فکر ارتقاء رایانه خود باشند.

- "ویندوز ویستا" هنوز به یک نرم‌افزار ضد ویروس متمرکز مجهز نشده و شما همچنان مجبور خواهید بود پس از نصب آن از یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس جداگانه برای حفاظت از رایانه خود بهره بگیرید.

- کار کردن با "ویستا" به ویژه با قابلیتهای در ظاهر پیچیده‌ای نظیر "فلدرهای مجازی"(‪ ،(Virtual folders‬اندکی مشکل بوده و تغییرات فراوان در منوی "استارت" ممکن است کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر "ویندوز" را دچار سردرگمی کند.

- مایکروسافت برخی ویژگی‌های استاندارد شده در "ویندوز"های قبلی را در "ویستا" تغییر داده که این امر می‌تواند سبب نارضایتی کاربران شود. به طور مثال پیش تنظیمات "ویندوز ویستا" به گونه‌ای است که "ویندوز" به جای خاموش کردن (شات داون) رایانه، آن را "هایبرنیت" می‌کند و کاربر مجبور است برای "شات داون" کردن کامل رایانه، پیش تنظیمات "ویندوز ویستا" را تغییر دهد.

- برخی ویژگی‌هایی که مایکروسافت با تبلیغات فراوان به "ویستا" افزوده در واقع نگارشهای به روز شده ویژگی‌های قدیمی‌تر هستند. به طور مثال برنامه "ویندوز میل"(‪ (Windows Mail‬در حقیقت همان "آوت لوک اکسپرس" با تغییرات جزیی است و "ویندوز دیفندر"(‪ (Windows Defender‬نیز همان "مایکروسافت آنتی‌اسپای‌ور" است که تنها به روزنگاری شده‌است.

منبع:http://rink.blogsky.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد